Dieta w problemach z anemią

Dieta a anemiaNiedobór żelaza w organizmie może doprowadzić do anemii. Dlatego warto zadbać o to, by dieta była odpowiednia zbilansowana i by znajdowały się w niej produkty w żelazo. Pozwoli to uniknąć przykrych dolegliwości zdrowotnych i zapewnić sobie prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Czym tak naprawdę jest anemia?

Anemia jest dolegliwością zdrowotną, która powstaje na skutek obniżenia poziomu żelaza we krwi. Dojść może również do zaburzenia ilości krwinek czerwonych oraz problemów z hemoglobiną. Warto wiedzieć, że często występuje również tak zwana anemia ukryta. Powstaje ona kiedy poziom żelaza jest prawidłowy, ale spada zbyt nisko poziom ferrytyny. Pełni ona rolę magazynu żelaza w organizmie i wskazuje na jego rzeczywistą zawartość. Poza tym możliwe jest także to, że anemia zostanie spowodowana przez niedobór innych niż żelazo pierwiastków w organizmie - wymienić można chociażby miedź lub witaminę B12.

Jakie są objawy anemii i jak można ją rozpoznać?

Pierwszym symptomem anemii jest ogólne osłabienie organizmu i złe samopoczucie. Trzeba dokładnie obserwować swój organizm, bowiem łatwo pomylić taki stan ze zwykłym przeziębieniem. Anemii często towarzyszy bladość powłok skórnych, suchość skóry oraz to, że dochodzi do osłabienia włosów i paznokci. Paznokcie stają się łamliwe, a włosy zaczynają wypadać w nadmierny sposób. Poza tym często anemii towarzyszy obniżone ciśnienie krwi, co często ma swoje konsekwencje w trudnościach z zasypianiem. Anemia może prowadzić również do zdecydowanie bardziej poważnych konsekwencji. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do tachykardii i krwotoku. Dlatego warto dbać o to by regularnie kontrolować swój stan zdrowia. Anemię można wykryć wykonując regularnie badania krwi, czyli morfologię oraz dodatkowo określając poziom ferrytyny w organizmie.

Kto jest szczególnie narażony na anemię?

Na anemię, zwaną również niedokrwistością, są narażone przede wszystkim osoby, u których doszło do nagłej i gwałtownej utraty krwi. Należy więc dokładnie się przebadać w sytuacji krwotoków lub dużych zranień. Często anemia występuje również u kobiet w ciąży i tych karmiących piersią. Niedokrwistość występuje również na skutek niedoborów żelaza w diecie. Często pojawia się u osób, które ograniczyły w swojej diecie mięso i produkty mleczne, a nie uzupełniły żelaza suplementami lub innymi produktami.

Jak zwalczać anemię - dieta bogata w żelazo

Warto pamiętać o tym, że anemia powstaje często wtedy jeżeli w diecie pojawiają się niedobory żelaza. Należy więc zadbać o to by w codziennym menu znajdował się odpowiedni poziom żelaza. Sięgać można przede wszystkim po produkty mięsne, w szczególności po podroby, wątróbkę, sardynki oraz mięso z królika. Można również włączyć do diety nabiał, zwłaszcza jajka i ser kozi. Warto również pamiętać o świeżych owocach i warzywach, zwłaszcza burakach, fasoli, grochu, malinach oraz porzeczkach. Do codziennej diety włączyć można także suszone morele, kakao oraz zielone liście, takie jak jarmuż, szpinak i sałata.